Kawasaki VN1500

Kawasaki VN1500
Kawasaki VN1500

08 februar, 2020

Ford Ranger - Oljeservice

Som en liten tjeneste for andre lesere av denne bloggen, og som en liten huskelapp til meg selv skal jeg skrive litt om det jeg greier å tilegne meg av kunnskap om min bil.

Noen av disse tipsene vil bare fungere på alle Ford Ranger modellene og noen av disse tipsene fil fungere på noen få. Men det får du mulighet til å finne ut av selv.


  • Nullstille oljeskift varslingen
Hver 20.000 km vil oljeservice lampen begynne å lyse.
Det er to årsaker til at den begynner å lyse.

  1. Den begynner å lyse etter 20 000 km siden forrige gang den lampa ble nullstilt.
  2. Og i følge instruksjonsboken så vil oljeservice lampen også begynne å lyse når det er for mye sot i oljen, og det er uavhengig hvor lenge siden sist du skiftet olje.
    Da begynner det å bli moden for utskifting, og at det er anbefalt å skifte motoroljen og oljefilter selv om det er mindre enn 20 000 siden forrige olje skift.
Men uansett så er det å anbefale å skifte olje hver 10 000 km.
Du vil tjene på det uansett i lengden. Et tips som jeg har fått fra en annen Ford Ranger eier.
  • Men for å nullstille olje service lampa så vrir du tenningsnøkkelen over i posisjon II slik at alle lysene lyser opp.
  • Trykk inn bremsepedalen og gasspedalen samtidig.
    Og hold pedalene inne i 20 sekunder, til service lampen begynner å blinke.
  • Slipp pedalene, og slå av tenningen.
  • Start opp motoren og oljeservice lampen er slukket.

Ingen kommentarer: