Etter å ha fått med meg noen år på ræva bak et sjåførratt i noen år, sitter jeg igjen med en følelse av det er kodeks blant sjåførene.
Et lite snevert utvalg kommer som følgende:
Distribusjonsbil sjåfører:
Konstant i hettegenseren med hetta over hode.
Bukse sig, damprøyk, raske briller (shades) og bukkeskjegg.
De som kjører med åpentralle:
Dongeribukse, genser uten hette, tresko og uforskammet nybarbert.
Slett stil der altså...
Sees ofte på kontrollplasser med løfta skuldre og underarmene ut fra kroppen...
De som kjører med kapelltralle:
Som over, men buksa er byttet ut med joggebukse, og genseren har fått hette igjen.
(Gjerne i Adidas-utførelse), kjenner de ofte igjen ved at det lukter diesel av hendene.
Tømmerbil sjåfører:
Flanell, Petterøes blanding nr. 3, tredagers skjegg og falkeblikk bak nypussa pilotbriller.
Temmelig vanskelig gruppe sjåfører å infiltrere.
Krokbil sjåfører:
Synlighetstøy, utslitte tresko og infernalsk ustelt.
Traus oppsyn som lurer de fleste...
Stammer fra våre råeste vikinger, som om igjen forklarer hvorfor de går berserk rett som det er.
Tippbil/Lastebil sjåfører:
Tresko? plassert i trinnet?
Skoene skal være på beina, sånn at en virkelig kjenner at en får gjødsla fotsoppen!
Lakkerer gjerne ALT i metallic og griner etterpå fordi lakken fikk en ripe...
Og er tippbilen utstyrt med gulblink på taket, så skal den brukes for enhver pris.
- uansett om det last i kassa eller ikke.
Thermotransport sjåfører:
Vet ikke, har aldri klart å se de skikkelig før de var forbi...
Får ikke sove før de er oppe i 130 desibel, gjerne sammen med andre type sjåfører.
(Skal nevnes at de venter med å parkere til etter at alle andre har dratt for gardinene)
På 80- og 90-tallet ble disse ofte kaldt for "Norsk Fiske Ambulanse" av svenske up patruljer.
Hvor de hastet av sted fra Finnmarkskysten til det Europeiske markede med fisk som allerede var død..
Bulkbil sjåfører:
En halv boks med voks i håret og flat brystkasse.
Store tilhengerskare av lav stolsokkel og techno musikk.
Stykkgods sjåfører:
Dongeribukser (igjen der atlså), t-skjorte, jakke med bilens logo på ryggen og strøkne tresko.
(Kan ofte se at en av disse nettopp har vært der, for en av treskoa ligger igjen på bakken)
Flis sjåfører:
Finnes i mange varianter, men alltid så rein i tøyet at en skulle tro de hadde tømt Univern for klær.
Gasstankbil sjåfører:
Ikke vært hos frisøren siden 1978. Bruker kjøkkenbollle som mal.
Om ikke bollen passer lengre; hockeysveis.
Liftbil/Renovasjon sjåfører:
Går under sammen type som distribusjon sjåfører, men i tillegg kjetting på lommeboka.
(Trolig mista i søpla engang i tia)
Melkebil sjåfører:
Nappa nesehår.
Kranbil sjåfører:
G.D.S.G.D (Går det, så går det er deres attitude).
Arbeidsbukse med utslitte lommer, utslitte sko, men særlig under.
(Sparket mye i grusen?)
Containerbil sjåfører:
Arbeidsklær, hastighet og bevegelse tilnærma at de like gjerne jobba på teknisk sektor i kommunen.
Dyretransportbil sjåfører:
Støvler, flanell og noe brunt på buksa...
Buss sjåfører:
Slips, hvit skjorte, og med et smil som bare mor kan elske.
Betongbil sjåfører:
Ta en sjåfør fra hver type kjøring og putt inn på samme arbeidsplass.
Og det er gjerne en ungsjåfør med nyervervet sertifikat for tyngre kjøretøy.
Han har også tatt med seg kjørestilen sin fra sin Audi eller BMW.
Null bruk av retningslys, og vanskelig å forutse hvor han skal i trafikken.